Spojit pomoc a podnikání je pro firmy v Česku stále běžnější. A díky Znesnáze snadnější
Firemní společenská odpovědnost je dobrovolný přístup firem k pozitivnímu vlivu na společnost. Vedle svého hlavního cíle, kterým je zisk, se tak mohou podílet také na rozvoji životního prostředí, podpoře lidských práv nebo aktivní pomoci v sociální oblasti. Firem s tímto přístupem v Česku rok od roku přibývá a také my ve Znensáze máme tu možnost a čest sledovat, jak velký má tento přístup obchodníků dopad na společnost.
“Společenská odpovědnost je neoddělitelnou součástí našeho podnikání. Vnímáme ji velmi komplexně – od udržitelnosti, přes péči o spotřebitele až po podporu lidí i domácích mazlíčků v našem okolí. Jako potravinářská firma se v našich CSR aktivitách zaměřujeme zejména na přístup k jídlu pro všechny a zabraňujeme plýtvání potravinami,” vysvětluje CSR manažerka Nestlé Tereza Sedláček důvody toho, proč se před časem firma rozhodla dlouhodobě podporovat dárcovskou platformu Znesnáze.
"Znesnáze je pro nás dlouhodobým a důvěryhodným partnerem, který je velmi flexibilní a společně hledáme cesty pomoci. Pomáháme při přírodních pohromách, nebo třeba i Nestlé kolegům, kteří se ocitli v těžké životní situaci,” dodává Tereza Sedláček. Jen na konto sbírek Znesnáze poslala společnost Nestlé 30 tisíc pro samoživitelky do konkrétních sbírek a dalších 25 tisíc do sbírky na „Nákupy pro lepší život dětí samoživitelů“. Dalších 102 tisíc pak do povodňových sbírek Znesnáze.
Ale nejen firma jako taková, k jejímu zápalu se podle Terezy přidávají i sami zaměstnanci: “Nadšení a aktivní účast zaměstnanců Nestlé je úžasná. Zaměstnanci dobrovolničí v neziskových organizacích, chodí nám desítky dobročinných impulsů od kolegů z různých oddělení. Například před Vánoci si jeden větší tým značky Purina zorganizoval pohybovou výzvu a výtěžek věnovali třem rodinám samoživitelů. Kromě toho jsme zavedli i měsíční newsletter s možnostmi konkrétní pomoci samoživitelům v našem firemním Týdeníku pro zaměstnance.”
Plýtvání potravinami jako hlavní téma
“Naším hlavním tématem je přístup k jídlu pro všechny a prevence plýtvání potravinami. Ve spolupráci s Federací potravinových bank pracujeme na osvětě, jak neplýtvat jídlem. Snažíme se eliminovat naše přebytky a pravidelně darujeme produkty s blížícím se datem minimální trvanlivosti do potravinových bank. Za rok 2024 jsme darovali 41 tun jídla, což je více než 82 tisíc porcí jídla pro lidi v nouzi. Kromě toho vyučujeme na základních školách již 10 let program Nestlé pro zdraví dětí, který se soustředí na vzdělávání v oblasti vyváženého stravování a podporuje pohybové aktivity. Dále podporujeme komunitní rozvoj zejména v oblastech kolem našich továren, podporujeme dárcovství krve, sportování, stavíme dětská a psí hřiště a další...," přibližuje aktivity Nestlé její CSR manažerka Tereza Sedláček. Jak sama říká, hlavní stimul CSR (Corporate Social Responsibility - společenská odpovědnost firem) musí vždy přijít zevnitř, firma sama zná své hodnoty a priority a ví, že péče o své zaměstnance, okolí i celou planetu je neoddělitelná od byznysu, naopak je to jeho základ, na kterém můžeme stavět naši budoucnost.
Stejný zápal (u některých jejich chutí doslova) přichází i ze strany týmu z Royal Jerky: “Pro nás je CSR opravdu důležitá věc. Znamená to, že se snažíme business dělat tak, aby to mělo hlubší smysl. Nejde nám jen o peníze, ale o to, jakým způsobem to děláme. Ať už jde o pomoc lidem v nouzi, v těžkých životních situacích nebo v nemoci, chceme ukázat, že i firma může stát za velkým rozdílem. Dříve, než jsme se rozhodli podporovat dobročinné sbírky prostřednictvím prodeje našich produktů, jsme samozřejmě zvažovali různé faktory. Nicméně, v konečném důsledku to bylo rozhodnutí založené hlavně na rozumu a citu. Rozum nám říkal, že integrace dobročinnosti do našeho podnikání může posílit vztah s našimi zákazníky, zvýšit jejich loajalitu a odlišit nás od konkurence. Cit nám na druhou stranu říkal, že je to prostě správná věc. Chceme, aby naše firma byla o něčem víc než jen o ziscích; chceme, aby naše práce měla širší pozitivní dopad.” Vysvětlují “holky z Royal Jerky” Viki a Katka svůj přístup k CSR a důvody spolupráce s dárcovskou platformou Znesnáze.
CSR není jen “móda posledních let”. Hraje zásadní roli i v konkurenceschopnosti a udržitelnosti firem
CSR stala klíčovým prvkem strategie mnoha společností po celém světě. Její význam roste, zejména u mladších generací, které jsou stále náročnější a očekávají společenskou odpovědnost od svých zaměstnavatelů. Firmy, které aktivně pracují na svém přístupu ke společenské odpovědnosti tak získávají, nejen loajální zákazníky, ale také zaměstnance. A přispívají k lepšímu prostředí a společnosti celkově. Jednou z cest, jak se k tomuto dlouhodobému trendu přidat je využití před rokem vzniklého projektu dárcovské platformy Znesnáze pro e-shopy, díky kterému se podařilo podpořit už více než padesát různých projektů a lidských příběhů celkovou částko více než 700 tisíc korun. Stačí jen jediný krok, kterým můžete umožnit svým zákazníkům pomáhat a sami podpořit ty, kteří pomoc potřebují. Vybírat si na Znesnáze témata a sbírky, které svým zákazníkům představíte a společně s nimi budete tvořit naši lepší společnost.
Nakupovat a pomáhat
“Znesnáze pro e-shopy je skvělá cesta, jak ukázat, že nám na světě záleží. Zároveň našim zákazníkům umožňujeme snadno přispívat na dobré věci při nákupu našich dobrot. Je to win-win: naši zákazníci se cítí dobře, že mohou pomoci, a my posilujeme reputaci naší značky jako sociálně zodpovědné. Navíc Znesnáze pro e-shopy se lehce zapojí do našeho e-shopu, takže pro nás, ani pro zákazníky to není žádný extra oříšek s používáním. Je to skvělý způsob přidané hodnoty k nákupu a zároveň dělat dobré skutky. Prostě jsme chtěli být součástí něčeho, co nám dává smysl a podtrhuje naše hodnoty. Na našem e-shopu je vždy celý měsíc věnovaný jedné sbírce Znesnáze, maximálně dvěma sbírkám, ve stejném duchu. Inspirujeme se Světovými dny například Světový den rakoviny, Downův syndrom, kdy si vyberem sbírku na pomoc osobám s tímto onemocněním. Nebo například Mezinárodní dny jako je Den matek nebo Den dětí. Rovněž zohledňujeme aktuální potřebu a naléhavost pomoci v mimořádných událostí. Společenská odpovědnost firem by měla být něčím, co si každá firma vezme k srdci, protože firmy mají velký vliv na svět kolem sebe - na lidi, planetu i ekonomiku. Na druhou stranu chápeme, že každá firma je jiná a nemůžeme od všech čekat, že na to půjdou stejně. Je důležité, aby se firmy do CSR zapojovaly upřímně a s chutí, ne jen proto, že to od nich někdo chce. ”Slova Viky a Katky dokládá například už 130 tisíc korun, kterými zákazníci Royal Jerky při svých nákupech přispěli do sbírek na dárcovské platformě Znesnáze.
Vypadá to, že neexistuje jednodušší cesta k “trendu” s názvem CSR, který dnes už nestojí jen na tom “dobře vypadat”, ale hlavně dobrým člověkem a firmou skutečně být. Možností je samozřejmě nespočet, ale tou hlavní cestou je vedle přirozeného zájmu na zisku také touha zanechat stopu v okolí, které s důvěrou náš byznys tvoří.