#3 z dvanáctera pro lepší CSR. Ověřte si příjemce pomoci

Důvěřuj, ale ověřuj. V charitativní oblasti by dnes mělo toto platit víc než kdy dřív. Máloco totiž torpéduje vaše firemní CSR a charitativní aktivity, jako když zvolíte příjemce pomoci, který ji ve skutečnosti (minimálně v této formě) nepotřebuje. Nebo ještě hůř, když naletíte podvodníkovi. A těm online doba přeje.

Je lidsky přirozené (a je skvělé, že to tak máme v hlavě nastavené), že když se doslechneme o dojemném příběhu nebo vidíme něčí tíživou životní situaci, chceme pomoct. Bohužel ale začínají přibývat případy, kdy potenciální příjemce pomoci volí nejsnazší cestu a nevyčerpá všechny standardní možnosti, než požádá veřejnost o finanční pomoc. Často je žádost neúčelná, nezřídka dokonce podvodná.

Napočítat do deseti

Jak se tomu vyhnout? Nenaskočte jen tak na vlnu solidarity, která se leckdy nezadržitelně valí po sociálních sítích. Než se rozhodnete někomu přispět nebo takovou výzvu sdílet, napočítejte minimálně do deseti. Ověřujte si reálnou situaci lidí nebo organizací, kterým chcete pomoct, případně se spojte s některou neziskovkou (viz #2 z dvanáctera), která vám s tím pomůže. Ano, třeba s námi 😉.

Chystáte se věnovat spoustu svého času, úsilí a peněz, abyste zlepšili něčí situaci a je úplně v pořádku, když budete chtít mít jistotu, že se to celé nemine účinkem. Chtějte vědět po organizaci, jejíž sbírku chcete podpořit, jaký způsobem žádost ověřila. Jste-li na to sami, klidně poproste potenciálního příjemce o dodání dokumentů, které potvrzují jeho nelehkou situaci. Požádejte o kontakty na další lidi, kteří vám informace potvrdí. Obraťte se na úřady či sociální pracovníky, kteří vám mohou dát o celé věci lepší přehled.

Funkční pojistka

A víte co? Z naší zkušenosti je toto spolehlivá pojistka. Ti, kteří skutečně potřebují pomoc, toto všechno chápou v naprosté většině případů velmi ochotně spolupracují a komunikují. A ti ostatní? Zpravidla během procesu dříve či později odpadnou.